Skip to the content

Waarom zou je autorisaties inrichten in Microsoft Dynamics?

Organisaties zijn gestructureerd. Er zijn afdelingen, business units, teams, organisatorische functies, enz. Die zijn allemaal nodig om organisatorische chaos te voorkomen. De verschillende verantwoordelijkheden en taken zijn toegekend aan de medewerkers van de organisatie. De software moet deze medewerkers ondersteunen in het uitvoeren van de taken en het uitoefenen van de verantwoordelijkheden.

Dat betekent dat er een goed inzicht nodig is in de structuur van de organisatie en in de wijze waarop medewerkers ten opzichte van elkaar acteren. Het moet duidelijk zijn 'wie wat doet' en 'wie wat mag' (autorisaties) in Microsoft Dynamics NAV en 365 Business Central.

Door het vastleggen van autorisaties wordt de functiescheiding tussen medewerkers duidelijk. Ook zorgen goed ingerichte autorisaties in Dynamics NAV en 365 Business Central ervoor dat gegevens niet gewijzigd kunnen worden door onbevoegden, zijn gevoelige gegevens beschermt en vermindert het de kans op fraude en fouten.

Klik hier voor meer informatie over Veld- & datasetbeveiliging en Veldvalidatie voor Microsoft Dynamics.

Beperkte autorisatiefunctionaliteit in Dynamics

De meeste Microsoft Dynamics gebruikers kennen de noodzaak van functiescheiding, maar zijn niet in staat die door te voeren in hun Dynamics omgeving. 
Het toekennen van rechten door middel van gebruikersrollen is zeer bewerkelijk en tijdrovend.

Dat het opzetten en beheren van autorisaties in Microsoft Dynamics zoveel tijd kost is voor een belangrijk deel te wijten aan het feit dat gebruikers rechtstreeks gekoppeld zijn aan gedetailleerde gebruikersrollen. Iedere keer als een gebruiker aan het systeem wordt toegevoegd moeten de geschikte gebruikersrollen worden opgezocht, als ze al zijn aangemaakt, of alsnog worden gecreëerd.

Ook kennen de standaard autorisatiemogelijkheden in Microsoft Dynamics geen functionaliteit voor het definiëren van conflicterende bevoegdheden en voor het detecteren van deze conflicterende bevoegdheden.

Autorisatiesoftware 2-Control

Heeft u de autorisaties in uw Dynamics-omgeving ingericht? Met onze autorisatiesoftware heeft u binnen mum van tijd de autorisaties ingericht en zijn deze ook eenvoudig te beheren én te monitoren.

Na de initiële inrichting, vereist het autoriseren van nieuwe gebruikers nagenoeg geen handmatige invoer. De beheerder van de software kan eenvoudig een autorisatieverzoek definiëren en aangeven welk profiel de betreffende medewerkers moet krijgen. Autorisaties kunnen nu als het ware met één druk op de knop ingeregeld.

Ook is er de mogelijkheid om toekomstige autorisaties in te stellen of juist te beëindigen, bijvoorbeeld bij vooraf geplande uitdiensttreding of tijdelijke waarnemingen. Door middel van monitoring kunnen conflicterende bevoegdheden worden gedetecteerd. Met gebruiksvriendelijke analyseschermen kan worden bepaald of gebruikers geautoriseerd zijn om bepaalde taken uit te voeren die niet belegd mogen zijn bij één persoon.

Wilt u in overleg over autorisaties in uw Dynamics NAV of Dynamics 365BC omgeving?

Laat hier uw gegevens achter en we nemen zsm contact met u op.

'Voornaam' is een verplicht veld
'Achternaam' is een verplicht veld
Vul een geldig e-mailadres in

2-Control B.V.

Haagsemarkt 1
4813 BA Breda
T: +31 (0) 76 50 194 70
info@2-control.nl

Contact

Vragen over onze IT-audit diensten of autorisatiesoftware voor Dynamics? Wij beantwoorden ze graag.